Sunday 22 March 2015

Sambal cili api cuka (khatijah zarina khalid)

Makan dgn bihun sup

Resepi Chili Api Cuka

15 biji Chili Api - ikut tahap kepedasan
5 ulas bawang putih
Cuka secukup rasa
Garam gula sesedap rasa

Cara:

Tumbuk chili api dan bawang putih dengan sedikit garam.  Tumbuk hingga lumat.  Setelah lumat keluarkan dan bubuh di dalam mangkuk.  Campurkan cuka, gula dan garam sesedap rasa.  Waalaaa dah siap. 

.. kalau nak bagi tahan lama  boleh didihkan sekejap atas api hingga didih.  Biarkan sejuk betul betul baru simpan dalam botol ok.

Kalau tak nak guna cuka boleh guna limau.

2..

Ada satu lagi cara yang ana belajar dari seorang nenek jawa kat Tanjung Karang.  Dia guna chili kicap cuka ni utk makan dengan soto jawa.

Resepi Chili Api Cuka

15 biji Chili Api - ikut tahap kepedasan
5 ulas bawang putih
Belacan sebesar ibu jari
Cuka / jus limau secukup rasa
Sedikit kicap manis ABC
Garam gula sesedap rasa

Cara:

Gorengkan bawang putih,chili padi dan belacan hingga wangi. Kemudian boleh tumbuk chili api , belacan dan bawang putih dengan sedikit garam.  Tumbuk hingga lumat.  Setelah lumat keluarkan dan bubuh di dalam periuk.  Campurkan cuka, kicap ABCul dan garam sesedap rasa. Kalau nak balancekan rasa pedas masam dan manis boleh bubuh sedikit gula.  Sekadar mengimbangi rasa.  Didihkan.  Waalaaa dah siap. 

Biarkan sejuk betul betul baru simpan dalam botol.  Macam kak Ton Leman kata tadi kita boleh buat apa cara sekali oun mengikut citarasa masing masing.

No comments:

Post a Comment