Friday 10 April 2015

KUIH CEMPIANG MASIN(khatijah zurina khalid)

Bahan bahan:

3/4 cawan susu segar
1/4 cawan majerin - suhu bilik
3 1/4 cawan all-purpose flour
1 (.25 ounce) package instant yeast
1/4 cawan gula halus
1/2 sk garam
1/4 cawan air
1 telur

Bahan Filling:
1 sudu makan kicap lemak manis
1 sudu makan gula halus
1 btg kulit kayu manis*
1 kuntum bunga lawang*
5 kuntum cengkih*

Cara cara:

Panaskan susu di dalam pan sehingga timbul bubbles, angkat. Masukkan majerin dan dikacau rata sehingga majerin mencair. Ketepikan sehingga menjadi suam. Di dalam mangkuk besar, satukan 2 1/4 cawan tepung, yis, gula dan garam. Kacau rata. Tuang air, telur dan bancuhan susu dan dikacau rata rata lagi.Tambahkan baki tepung dalam 1/2 cawan pada satu satu masa dengan dikacau rata setiap kali memasukkannya. Bila doh telah sebati dan boleh ditarik, pindahkan ke atas papan yang telah ditabur tepung dan uli sehingga sebati selama 5 minit.Tutup doh dengan kain lembab dan ketepikan selama 10 minit.

Sementara itu, kisar bahan *( kulit kayu manis,bunga lawang dan kulit kayu manis hingga halus).  Bancuhkan semua bahan kisar dengan kicap manis tadi.

Bentukkan doh sehingga menjadi bentuk rectangle saiz 12x9 inci. Sapu bahan mesin dengan kicap tadi ke atas doh tadi. Sapu keseluruhan atas doh itu  Taburkan gula halus tadi.  Gulung dan seal kan hujung sekali dengan disapu air pada doh supaya melekat. Potong sebanyak 12 gulung sama saiz dengan bermula 2 bahagian, potong lagi 2 bahagian setiap satu dan seterusnya. Susun di dalam loyang yang telah dilenser majerin. Ketepikan dan biarkan dalam 30 minit sehingga doh naik lagi sekali ganda.

Panskan minyak hingga sederhana panas.  Masukkan doh yang disediakan tadi.  Dengan kiraan 10 gorengkan doh tu terbalikkan doh dan goreng dalam kiraan 10 juga. Setelah cantik warnanya bolehlah diangkat.

Selamat mencuba

No comments:

Post a Comment